BYCIE AKTYWNYM NA RYNKU PRACY
Dobra i ciekawa praca potrafi w dłuższej perspektywie wręcz uśpić czujność pracownika. Jeśli praca przynosi satysfakcję, jest zadowalająca pod względem finansowym, przed pracownikiem są ciekawe zadania, a zespół ludzi jest wręcz świetny, to czyż można chcieć więcej? Może w innym przedsiębiorstwie jest więcej możliwości rozwoju, szkoleń czy wyzwań, jednak to wymagałoby wyjścia ze swojej strefy komfortu. I w tym momencie następuje owo uśpienie, gdy pracownik stwierdza, iż wychodzenie ze strefy komfortu jest po prostu „przereklamowane”.
A co stanie się wówczas, gdy zmiana pracy stanie się koniecznością?
Właśnie, możemy sobie założyć, iż jest dobrze tak jak jest, iż nasza strefa komfortu jest optymalna. Jednak może się zdarzyć tak, że człowiek będzie zmuszony niespodziewanie opuścić strefę komfortu. Przecież może nastąpić sprzedaż przedsiębiorstwa, reorganizacja czy też przeprowadzka do innego miasta ze względów rodzinnych, zdrowotnych czy też jeszcze innych. To wszystko może spowodować, iż poszukiwanie nowej pracy stanie się koniecznością.
Dlatego zdecydowanie warto być widocznym w branży i nie zakładać, iż obecna praca będzie dożywotnia. Ponadto kontakty w danym środowisku bywają pomocne przy wykonywaniu bieżących zadań. Częstokroć przecież pozyskanie nieoficjalnych czy jeszcze niepublikowanych informacji daje możliwość wspólnego działania czy też lobbowania. Jednym słowem, niezależnie od poziomu zadowolenia z naszej pracy, warto być widocznym dla innych uczestników danego segmentu rynku.
Co jeszcze daje nam tak popularny ostatnio networking w kontekście bycia aktywnym na rynku pracy?
W ostatnim czasie jest to bardzo modny kierunek, skądinąd zupełnie słusznie. Bowiem kontakty z ludźmi są niezwykle cenne i przydatne. Można dzięki temu poznać kompetencje innych osób i porównać je z naszymi, a nawet wręcz potwierdzić wartość swoich. Można też mieć możliwość dopytania o kwestie zawodowe czy też uzyskania dostępu do takich osób, na których z jakiegoś powodu nam zależy. Ponadto można również poznawać osoby z branży z innych pokoleń, co może mieć niebagatelne znaczenie przy ewentualnej rekrutacji. I to zarówno tej, którą jako menedżer poprowadzimy, jak i tej, której możemy być uczestnikiem jako kandydat. To może być szczególnie przydatne doświadczenie dla dojrzałych kandydatów, będących rekrutowanymi przez osoby w wieku ich dzieci.
Tego rodzaju „trening społeczny” ma też jeszcze jedną ważną zaletę – pracownik uczy się mówić o sobie i wyjaśniać kim jest zawodowo. To bywa potrzebne podczas biznesowych autoprezentacji, jakie bywają coraz częściej integralnym elementem procesu rekrutacyjnego.
Jeśli chcemy rzeczywiście być widocznym, szczególnie w swojej dziedzinie, warto zacząć od spotkań branżowych. Tym niemniej ciekawe będą też wszelkiego rodzaju konferencje, szkolenia otwarte czy spotkania networkingowe. Każdy powinien jednak spróbować różnych opcji, by wybrać taką, która będzie zarówno przyjemna, jak i korzystna.
Od czego zacząć budowanie swojego wizerunku on-line?
Cóż, współczesny świat praktycznie przeniósł się już do Internetu i nowoczesne technologie otaczają nas z każdej strony. Również i na rynku pracy, czy też podtrzymywania kontaktów społecznych, ten kanał jest niezastąpiony. Zatem budowę wizerunku warto rozpocząć od bardzo popularnego portalu LinkedIn. Poniżej lista powodów, dla których warto być obecnym na tym portalu:
- możliwość pokazania światu swojej zawodowej wizytówki, odpowiednio jednak przygotowanej, z ekspozycją tego, co chcemy uwypuklić
- podtrzymywanie kontaktu z rzadko widywanymi osobami, co może skutkować łatwym ich odnalezieniem nawet w przypadku zmiany pracy
- widoczność dla rekruterów, więc możliwość otrzymywania ofert pracy nawet, gdy jej nie szukamy
- możliwość wzmacniania swojego wizerunku poprzez komentowanie lub publikowanie tekstów
- można dotrzeć do konkretnych osób, z którymi akurat pragniemy nawiązać znajomość
- poszerzenie kręgu kontaktów o osoby, które publikują interesujące treści
- portal informacyjny o przeróżnych imprezach, spotkaniach i sympozjach, które z różnych powodów mogą być interesujące
- dostęp do ewentualnych pracowników, których chcielibyśmy zrekrutować
- możliwość dotarcia do osób z konkretnego przedsiębiorstwa, gdy przykładowo potrzebna jest nam informacja o tym, jak się tam pracuje
- porównywanie swych kompetencji na tle innych
Znajdź wymarzoną pracę w Twoim mieście! Szukasz pracy w Gorzowie Wielkopolskim?
Najnowsze komentarze