Praca w marketingu – jak zacząć?
Stawiasz pierwsze kroki na rynku pracy? Interesują Cię zagadnienia związane ze sprzedażą, mediami czy reklamą? A może myślisz o przebranżowieniu się i rozpoczęciu kariery w nowej dziedzinie? Dowiedz się, na czym polega praca w marketingu i jakie cechy posiada idealny kandydat do pracy.
Na czym polega praca w marketingu?
Wybór produktów i usług na rynku jest ogromny. By dotrzeć do klienta, niezbędne jest opracowanie skutecznej strategii marketingowej i reklamowej. To właśnie zadanie specjalisty ds. marketingu. Podstawą jest poznanie potrzeb i preferencji konsumentów, a następnie stworzenie profilu grupy docelowej do której skierowana jest oferta. Prowadzenie badań marketingowych, kreowanie wizerunku firmy, przygotowywanie reklam, haseł i kampanii to kilka przykładowych obowiązków pracownika tej branży. Jakie cechy są potrzebne, by skutecznie realizować te zadania?
Kreatywność
Wprowadzając na rynek nowy produkt warto przełamywać schematy, świeża perspektywa przyciąga uwagę. Kreatywność to bardzo ważna cecha, potrzebna by tworzyć innowacyjne produkty, niepowtarzalne kampanie i strategie. Otwartość na nowe pomysły może sprawić, że reklama stanie się czymś więcej niż zwykłym sloganem sprzedażowym. Nierzadko w marketingu trzeba eksperymentować i być gotowym na ryzyko. W związku z tym pewność siebie i swojej wizji będzie Ci potrzebna, by przekonać klienta i przełożonych do swoich pomysłów. Zobacz również: ciekawe zawody dla dziewczyny.
Analityczne myślenie
Kreatywność jest bardzo ważna w na etapie konceptualizacji i pracy twórczej. Wcześniej jednak, konieczne będzie przeprowadzenie analizy rynku, określenie grupy docelowej i jej preferencji. Musisz uwzględniać cenę produktu, marżę, optymalizować koszty działalności promocyjnej i reklamowej. Ostatecznie, marketing ma służyć efektywnej sprzedaży, a co za tym idzie, powiększaniu zysków. Arkusz kalkulacyjny będzie Twoją codziennością.
Wykształcenie – czy studia są potrzebne do pracy w marketingu?
Studia z zakresu marketingu, zarządzania i reklamy to dość popularne kierunki. Możesz zdecydować się właśnie na tę ścieżkę. Posiadanie teoretycznej wiedzy branżowej to baza niezbędna by zacząć pracę, a studia to dobry wybór. Przy wyborze uczelni zwróć uwagę czy oferuje ona możliwość zdobywania praktycznego doświadczenia, uczestnictwa w organizacjach studenckich. Jeśli masz wykształcenie wyższe z innej dziedziny, możesz wybrać studia podyplomowe.
Inna możliwość to kursy online i szkolenia. Każdą tego typu aktywność możesz umieścić w swoim CV i uzyskać kilka dodatkowych punktów podczas rekrutacji. Ponadto umożliwi Ci to poznanie ludzi w branży. To w jaki sposób zdobędziesz wiedzę z zakresu marketingu i reklamy nie jest najważniejsze, po prostu musisz ją mieć. Rozwijaj się, czytaj literaturę branżową, blogi, obserwuj trendy na rynku i bądź na czasie. Rozmowa kwalifikacyjna to dobra okazja by pokazać swoje umiejętności sprzedażowe – to jak zaprezentujesz siebie i swoją wiedzę będzie kluczowe.
Zdobywanie doświadczenia
Wiedza teoretyczne to podstawa, jednak może nie wystarczyć by zdobyć pierwszą pracę. Ważne by zdobywać praktyczne doświadczenie np. podczas praktyk i staży. Na początku może nie być łatwo, bo konkurencja jest duża. Nie poddawaj się jednak – śledź oferty, aplikuj i ćwicz udział w procesie rekrutacyjnym. W mniejszych firmach może być łatwiej zacząć. Jeśli studiujesz, bierz udział w konkursach związanych z reklamą i marketingiem – często nagrodą są właśnie praktyki i staże firmowe. Jeśli chcesz się przekwalifikować, zastanów się jak Twoje dotychczasowe doświadczenie zawodowe może przydać się w pracy na nowej ścieżce i stanowić Twój atut. Niekoniecznie muszą to być umiejętności z zakresu dziedzin pokrewnych, takich jak sprzedaż. Być może to właśnie Twoja wiedza specjalistyczna czy znajomość języków obcych wyróżni Cię na tle innych kandydatów.
Najnowsze komentarze